craroundtheworld.reismee.nl

Los Angeles: Eén groot filmdecor

Hallo allemaal,

Na de opschudding op het vliegveld verliep de reis naar Los Angeles verder heel goed. Gelukkig hadden we in tegenstelling tot andere vluchten een stuk minder turbulentie wat ervoor zorgden dat we allebei zelfs heel even hebben kunnen slapen in het vliegtuig. We moesten natuurlijk nog wel even een douaneformulier invullen voor onze aankomst in de USA. Hier zagen we het meeste tegenop. We hadden al veel verhalen gehoord over hoe streng de douane hier is en waren voorbereid op een geheel vragenvuur. Vooral omdat wij van de Cook Eilanden afkwamen en de security daar ernstig onder de maat is. Eenmaal aangekomen in LA moest iedereen het vliegtuig uit, ook de passagiers die nog door gingen naar Londen met hetzelfde vliegtuig. We gingen in de rij staan en waren vrij snel aan de buurt. Onze paspoorten werden gescand, vingerafdrukken afgenomen, foto genomen even een vraag waar we gingen slapen en we mochten doorlopen. Daarna moesten we nog door de quarantine afdeling. We waren bang dat onze hele tas leeg moest omdat we hadden aangegeven dat we dingen van hout bij hadden en ook medicijnen, maar nee hoor de man die er stond keek niet eens naar ons kaartje en we konden meteen doorlopen.

Eenmaal aangekomen in LA viel ons meteen al iets op. Overal waar we met onze shuttle reden zagen we laagbouw en heel veel restaurants. LA heeft maar een paar hoge gebouwen en de rest is allemaal vlak. Het weer was prachtig dus dit was in ieder geval fijn. We konden weer wel wat zon gebruiken na onze tropische storm op de Cook Eilanden. Ons hotel zat aan hollywood Boulevard dus we konden meteen nadat we waren aangekomen over de walk of fame lopen. Het viel ons wel op dat de walk of fame helemaal niet goed bijgehouden wordt. Tegels zijn kapot, liggen scheef of zijn heel vies. Verder is het wel leuk om een beetje rond te kijken of je bekende sterren ziet liggen.

De dag erna hebben we een Los Angeles kaart gekocht zodat we gemakkelijk allerlei bekende attracties konden gaan bezoeken. We zijn begonnen bij Madame Tussauds hier staan heel veel bekende sterren zoals: Jennifer Aninston, Brad pitt, justin Timberlake, George Clooney etc etc. Sommige lijken net echt en als je met ze op de foto gaat ben je echt bang dat ze ineens gaan bewegen. Daarna hebben we iets gedaan wat eigenlijk heel fout is, maa wel grappig. We zijn in een tourbus gestapt waarmee je de huizen van de sterren bezoekt. Hoogtepunt hier was vooral het uitkijkpunt over Los Angeles vanuit de Hollywood hills. Verder was het wel grappig om de verhalen achter de huizen te horen. Ook hebben we het huis gezien waar Micheal Jackson is overleden en dat was nog wel indrukwekkend. Ook rij je over Rodeo Drive waar alle bekende en vooral dure winkels van LA gevestigd zijn. De rest van de dag hebben we genoten van de zon en van alle rare figuren die op hollywood Boulevard staan. Als afsluiting van de dag kregen we een rondleiding door het Kodak Theater. Hier worden jaarlijks de oscars uitgereikt. Helaas mochten we geen foto's maken, maar het is echt een heel mooi theater. Ook de backstage verhalen zijn heel leuk om te horen.

De dag erna zijn we naar Universal Studios geweest. Dit is een soort pretpark en echte filmstudio in één. Je kunt in allerlei attracties die over films gaan. Zo zijn we in Jurassic Park the ride geweest. Dit is een wildwaterbaan door Jurrasic Park heen. Ook zijn we in transformers the ride geweest. Hier zit je met een 3d bril op in een karretje op een rails. Het is een combinatie van een simulator, een achtbaan en een 3d film inéén. Dit was echt verreweg de beste attractie die we ooit ergens bezocht hebben. Ook is er nog een achtbaan gebaseerd op de film the Mummy. We hebben hier ook nog een studiotour gedaan waarbij je ondertussen ook met je karretje in een aantal filmsets terecht komt. Er komt dan ineens een waterval naar beneden, of je staat in een metrostation en dan is er een aardbeving waardoor er van alles ontploft en water naar binnen loopt. Om even een samenvatting te geven, we hebben hier echt een superdag gehad.

De dag erna was het tijd voor wat sightseeing en hebben we Downtown LA bezocht. Dit is het zakencentrum van de stad. Bekende gebouwen die er staan zijn oa de Disney music hal, Stapless Center (waar de LA lakers hun wedstrijden spelen) en het kantoor waar de Washington Post wordt samengesteld. We hebben hier ook een bezoek gebracht aan het Grammy Museum. Dit museum staat in het teken van de Grammy awards. Er is van alles over muziek te vinden en ook kun je zelf bijvoorbeeld singstar spelen of een eigen lied mixen of componeren. Ze hadden het museum heel mooi ingericht zodat je ook als je niet van muziek houdt genoeg kon zien en doen. Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de Imax bioscoop. Hier hebben we een film gezien over de noordpool. Het is echt heel gaaf om een 3d film te zien op een scherm dat een hele wand beslaat. Het is dan echt of je er middenin zit.

De dag erna begon met een rondleiding door de Paramount Pictures studios. Hier worden shows en films opgenomen. Een voorbeeld van een bekende show is de Dr Phil show. Het is heel mooi om door de decors van films te rijden en te kijken hoe ze alles bouwen. leuk om te weten is dat ze hetzelfde decor wel voor 100 films gebruiken maar dat het er door kleine aanpassingen toch elke keer weer anders uitziet. Zo hadden ze een gebouw op de hoek van de straat wat in de Spiderman films was gebruikt als bar waarin het meisje zingt en Peter Parker met zijn date gaat kijken, maar dit gebouw is ook in 60 andere films te zien. Ze lieten telkens voorbeelden hiervan zien, zodat je nu weet hoe je deze sets kunt herkennen. Ook hebben we nog in het filmtheater gezeten waar ze veel filmscreenings doen. De regisseur kijkt dan hoe het publiek op de film reageert en past dan dingen in de montage aan. Robbin zat natuurlijk net weer op de stoel waar Steven Spielberg altijd zit als hij bezig is met zijn films te screenen.Voor de mensen die South Park kennen nog een leuke anekdote: Het verhaal van Tom Cruise die zich opsloot in de kast is daar echt gebeurd. Tom Cruise heeft een kantoor gehad in de studios en toen is op een dag een fan omhoog geklommen en Tom Cruise heeft zich in de kast opgesloten tot de fan werd weggehaald door de security, eerder wilde hij namelijk niet eruit komen. We hebben echt een leerzame dag gehad alleen weten we nu wel dat we echt meer films moeten gaan kijken. Het was alleen wel jammer dat we een beetje in de komkommertijd qua opnemen er waren. De films worden namelijk vaak midden in de zomer opgenomen en de shows van september tot maart. Je hebt dan kans om veel meer bekende acteurs tegen te komen die aan het werk zijn.

Daarna zijn we nog even langs de Tattoo studio van Kat von D gelopen bekend van de tv show LA Ink. Maar deze zaak ziet er heel anders uit dan op televisie. Het is in het echt veel kleiner en is ook meer een attractie geworden dan een echte tattoostudio. Er zit een giftshop naast en alles in de shop zelf is afgezet zodat je alleen naar binnen kunt als je een afspraak hebt. De show is inmiddels gestopt dus filmopnames worden er niet meer gemaakt. Daarna hebben we op Hollywood Boulevard nog even gekeken naar de Gumball 3000. Dit is een autorally die dwars door amerika gaat en eindigde in LA. We hebben hier een paar mooie karretjes voorbij zien komen.

Vrijdag stond er nog een filmdagje op het programma. We zijn begonnen met het Hollywood museum. Hier zijn allerlei dingen te vinden die over films gaan. Ze hebben hier in de kelder ook de cel van Hannibal Lector staan, dit was echt een beetje angstaanjagend. Gelukkig stond er niemand achter het glas :). Verder was er een tentoonstelling over Marlyn Monroe en stonden er nog wat bekende kledingstukken van bijvoorbeeld Micheal Jackson etc. Daarna was het tijd voor het hoogtepunt van het bezoek aan LA. Een rondleiding door de Warner Brothers studios. Deze tour duurt 2.5 uur en je ziet enorm veel bekende sets en hoort leuke verhalen van achter de schermen. Voor mij (chantal) was dit echt een hoogtepunt omdat hier de grootste delen van de serie Friends zijn opgenomen. Ik was dan ook blij dat onze tourguide soms vroeg: wie herkent dit uit Friends? en ik elke keer het antwoord kon geven, zonder dat de rest er ook maar iets van begreep. Je ziet namelijk vaak niet meer dan een grasveld of een trap die ooit is gebruikt. Verder was er ook een tentoonstelling met bekende auto's die in films zijn gebruikt. Zo staan er 2 Batmobiels, de auto uit Harry Potter, de auto van Austin Powers en de auto die gebruikt is in de Hangover (1 van de 2, want de andere is natuurlijk compleet kapot gemaakt). Daarna kwamen we in het magazijn waar alle decors worden gemaakt en alle props worden bewaard. Dit zijn dingen die gebruikt zijn in sets en die te huur zijn voor allerlei productie maatschappijen. Als verrassing mochten we kijken naar een set die helemaal nog in orginele staat was opgebouwd, ze wilde alleen niet vertellen welke set het was. Toen we binnen stapte bleek het de set van Friends te zijn en wel Central Perk. Echt geweldig om deze set met eigen ogen te zien terwijl je al 100x alle afleveringen hebt zitten kijken. De tour eindigde in het museum waar heel veel orginele Harry Potter items te vinden waren en ook nog een paar dingen uit de serie van Friends en Matrix.

Hoewel het de dag erna geen strand weer was, zijn we wel naar het strand geweest. Om precies te zijn naar: Santa Monica beach. Bekend van de tv serie Baywatch, wie kent het niet. Er staan inderdaad lifeguards huisjes net zoals uit de serie alleen Pamela Anderson loopt er niet meer rond. Verder is er een pier met een Lunapark en kun je vanuit daar oa Rodeo Drive bezoeken. Dit hebben we dan ook gedaan en zo kregen we ook meteen een leuk idee van de omgeving. Santa Monica ligt aan Beverly Hills en is dus echt het rijkere gedeelte van LA. Dit is meteen terug te zien aan de restaurants en winkels. Op Rodeo drive aangekomen zie je de duurste auto's voorbij komen. Ook staat er een Bugatti Veyron en deze auto is echt heel zeldzaam. We hebben even wat bij de etalages staan kijken en zijn daarna weer terug gegaan richting het strand. Teruggekomen op de Santa Monica pier hebben we een achtbaanritje gemaakt en zijn we in het reuzenrad geweest.

De laatste dag hebben we een bezoek gebracht aan Long Beach Aquarium. Dit is een groot aquarium met haaien en andere vissen. Het leuke aan dit aquarium was dat je de beesten ook mocht aaien. Natuurlijk niet wanneer het voedertijd was, want je wilt natuurlijk niet dat ze denken dat je vingers eten zijn......

Zoals jullie kunnen zien is het een beetje een lang verhaal geworden, maar dit komt omdat we echt veel gedaan en gezien hebben in LA. We hadden dan ook supermooi weer waardoor we veel hebben kunnen doen. De foto's komen hopelijk morgen op de site, maar dit ligt een beetje aan de internet verbinding.

Sorry voor de eventuele typfoutjes, het is nu namelijk al midden in de nacht en zitten in de bus!

Groetjes

sjan

super mooi verhaal weer en vooral leuk de Friends set omdat je die altijd kijkt groetjes

tante Riet

gezellig weer om jullie verhaal te lezen. Wat maken jullie toch veel mee. Geniet er nog maar van.
groetjes uit Dussen.

Sam

Chantal ten eerste nog gefeliciteerd!!! Mijn laptop was kapot dus tijdje geen communicatie.

Geweldig verhaal en ik ben denk nog jaloerser dan het N-Zeeland verhaal.
Fantastisch dat Tom Cruise he?? Flink wat jaren geleden toch al. Ook mooi dat je in Central Perk bent geweest.

Wel jammer dat jullie niemand bekend tegen zijn gekomen. Ik namelijk wel!! Nou jah gezien dan. Jack Black!!

Jolanda Hanegraaf

Hoi Chantal En Robin,

Het was en blijft leuk om mee te genieten met jullie grote reis. Wat hebben jullie een hoop gezien en beleefd.
Nu de laatste paar dagen nog.
Hoop dat jullie gezond en wel weer aankomen. Uitrusten doe je maar als je thuis bent.
Jullie hebben in ieder geval een ervaring waar veel mensen jaloers op zullen zijn. Ik in ieder geval.
Nog heel veel plezier de laatste paar dagen en we hopen jullie snel weer te verwelkomen in Nederland.

Groetjes, Jan en Jolanda

Geert

Al hebben we een slechte Wii verbinding hier in Frankrijk.toch nog even kunnen kijken op de site. Wat een geweldige belevenis. Robbin en Chantal geniet nog even van de laatste dagen. Alweer 4 maanden voorbij. Maar met een gigantische ervaring rijker weer naar Holland. Dat neemt niemand jullie meer af. Tot op Schiphol